Apa itu komunikasi berkesan?.
Komunikasi berkesan adalah apabila mesej yang disampaikan oleh pengirim dapat difahami dengan sempurna oleh penerima. jadi adakah anda rasa komunikasi yang anda gunakan selama ini berkesan dan baik.
video diatas menunjukkan dua jenis komunikasi iaitu secara non-verbal seperti yg dilakukan oleh Mr. Bean, dan komunikasi verbal seperti yg diucapkan oleh sin chan.
bagi mereka yang terlibat dalam bidang kaunseling, komunikasi adalah satu ciri yang berharga kepada para kaunselor, di bawah ini saya kongsikan 20 tips komunikasi berkesan agar kita semua dapat sama-sama mencuba dan seterusnya memperbaiki komunikasi kita dengan lebih berkesan..
- Anda sendiri jelas idea yang mahu disampaikan. Jika anda sendiri tidak faham, bagaimana orang lain akan faham?
- Ambil kira setting (sosial, iklim, budaya, setting fizikal)
- Minta pandangan orang lain bila merancang untuk berkomunikasi.
- Gunakan body language yang sesuai. Pastikan ia tidak bertentangan dengan komunikasi lisan.
- Gunakan body language untuk menggalakkan perhubungan, cth : kontak mata, tunduk, ke depan.
- Jadi pendengar yang baik.Dengar semua dahulu, minimumkan gangguan / sampukan. Tumpu sepenuhnya apa dan bagaimana ia di sampaikan.
- Berfikiran terbuka mengenai apa yang diperkatakan.
- Elakkan membuat raptai komen semasa orang lain sedang menyampaikan mesej.
- Sahkan kefahaman anda.
- Elakkan memonopoli perbualan.
- Ambil nota bila penyampai beri maklumat penting.
- Bercakap dengan suara yang jelas dan sebutan yang betul. Elakkan rangkaikata tidak perlu seperti, aaa..mmm…
- Berterus terang. Gunakan bahasa yang mudah, biasa dan perkataan yang tepat.
- Gunakan `saya’ untuk nyatakan perasaan anda dan tidak meletakkan orang lain sebagai bersalah.
- Padankan tahap komunikasi dengan individu yang dihubungi.
- Empati. Masuk dalam kasut orang yang menyampaikan mesej.
- Pilih tempat dan masa yang sesuai untuk menyatakan kritik.
- Kurangkan elemen kebisingan.
- Kuasai elemen kemahiran menulis.
- `Walk your talk’.
0 comments:
Post a Comment